Visjonen for det felles arbeidet er:
En trygg og sikker helse- og omsorgstjeneste, uten skade, for hver pasient og bruker, alltid og overalt.
Målet er færre pasientskader, bedre pasientsikkerhetskultur og varige strukturer for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. For å lykkes kreves det en samordnet innsats i hele helse- og omsorgstjenesten.
Pasientsikkerhetsarbeidet er forankret i Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring (2019-2023). I trygge hender 24-7 og handlingsplanen er en videreføring og videreutvikling av arbeidet i den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen (2011-2013) og det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet (2014-2018).
Viktige satsingsområder i handlingsplanen bygger opp under behovet for bedre ledelse og kultur, kompetanse, systemer og strukturer og nasjonale satsinger for å redusere pasientskader.

Systematisk arbeid med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring er et ansvar for ledere på alle nivåer. 1.januar 2017 trådte Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten i kraft. Forskriften og tilhørende veileder er viktige verktøy både for systematisk styring og ledelse.
Tiltakene i handlingsplanen for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring skal bidra til at tjenestene kan etterleve kravene i forskriften.
Koordinering og samordning av arbeidet
Helsedirektoratet har ansvar for koordinering og samordning av arbeidet med den nasjonale handlingsplanen for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring. Ansvaret omfatter å forvalte nettside, nyhetsbrev, webinarer og andre kommunikasjonstiltak knyttet til I trygge hender
24-7, og å arrangere den årlige Pasientsikkerhetskonferansen.