HVA
I pasientens fotspor er et ledelsesverktøy der øverste leder for en virksomhet fysisk følger en pasient/bruker og observerer hans eller hennes møte med virksomheten gjennom en hel dag eller deler av en dag. Sammen med brukeren får lederen mulighet til å se virksomheten fra pasient/brukers perspektiv og lytte til deres behov i møte med tjenesten.
HVORFOR
Å gå ”i pasientens fotspor” bidrar til å synliggjøre lederens prioriteringer og engasjement i pasientsikkerhet og har flere formål:
- Lytte til og involvere pasient, bruker og pårørende i utforming av tjenestene
- Sette pasient- og brukersikkerhet på dagsorden
- Definere og arbeide med konkrete forbedringer etter egne observasjoner og tilbakemeldinger fra bruker og/ eller pårørende
HVORDAN
Lederen skal sørge for å se forløpet gjennom pasientens/brukerens øyne og legge spesielt merke til:
- Om pasienter/brukere og pårørende opplever å bli møtt med interesse, respekt og engasjement
- Om pasienter/brukere og pårørerens kunnskap og erfaringer blir etterspurt
- Om pårørende, der det er relevant, blir betraktet som en ressurs
- Om kommunikasjon mellom pasienter/brukere, pårørende og helsepersonell er klar og entydig
- Om det er helhet og sammenheng i forløpet