Publisert 20/02/2025 Oppdatert 05/11/2025
Program dag 1. Innhold oppdateres forløpende.
Åpning av konferansen ved Cathrine Lofthus, helsedirektør og Usman Ahmad Mushtaq, Statssekretær Helse- og omsorgsdepartementet.
Årets prisvinnere kåres og premieres.
Forbedringsprisen tildeles hvert år personer, grupper eller virksomheter som har utmerket seg innen kvalitetsforbedring, pasient- og brukersikkerhet. Formålet med prisen er å løfte frem gode eksempler på systematisk forbedringsarbeid som kan inspirere andre. Prisen har blitt delt ut hvert år siden 2014.
Torsdag kl. 10:00 - 11:15
Hva vil det si å virkelig lytte? Hvordan legger vi til rette for lytting på både individ- og systemnivå? Hva betyr det å lytte for å kunne forstå hva problemet egentlig er og møte den enkeltes behov , både pasient, bruker, pårørende, ansatt og kollega. Og hva kan skjer når vi ikke lytter? Hvordan bygger vi en kultur hvor alle har tillit til at det er trygt å si ifra, dette og mer får du innsikt i denne delen.
Hør Guro Øiestad, psykologspesialist, som liker å forstå hva som foregår mellom folk og hva som skal til for at vi kan lytte - virkelig lytte. Hun underviser og skriver om ulike temaer knyttet til kommunikasjon.
Møt også Kirsti Merete Skogsholm, mor til Mina og Mille, tvillingjentene som døde for 2 år siden. Som hun sier selv: - Jeg som opplevde enhver foreldre sitt verste mareritt. Jeg som valgte å gjøre noe meningsfullt oppi, og ut av alt det meningsløse jeg opplevde. Jeg som fikk en, så viktig stemme.
Sjur Lehmann, direktør i Statens helsetilsyn vil samtale med Guro og Kirsti Merete om involvering av pårørende, samhandling og hvilke læringepunkter ser vi etter denne tragiske hendelsen som er relevante for oss alle. Lytte – lytter jeg egentlig?
Lehmann har vært direktør i Statens helsetilsyn siden mars 2024. Han er utdannet lege og jurist. Han er spesialist i fødselshjelp og kvinnesykdommer og har en doktorgrad fra Universitetet i Bergen om fødsel etter tidligere keisersnitt. Han var tidligere fylkeslege og avdelingsdirektør hos Statsforvalteren i Vestland.
Pia Helen Hotti Simensen er seksjonsleder, Universitetssykehuset Nord-Norge. Marianne Karlsen er enhetsleder, Universitetssykehuset Nord-Norge. Simensen og Karlsen er opptatt av å lytte til sine ansatte. Er det noen generasjonsutforinger som ledere bør være spesielt oppmerksomme på?
Simensen er utdannet sykepleier på høyskolen Diakonova i Oslo, seksjonsleder, MBA i helseledelse Nord universitet. Marianne Karlsen har vært sykepleier siden 2012. MBA i helseledelse.
Bjørn Mannsverk er opptatt av lytting og å sikre forståelsen. Han har over 20 års erfaring som jagerflyger og leder. Denne bakgrunnen har brakt han inn i andre prestasjonsmiljøer som Bodø/Glimt og Oljefondet.
Mer informasjon og flere innledere publiseres fortløpende.
Jobber du i somatikken, vil det alltid være pasienter som har utfordringer med psykisk helse, og omvendt. De er alle våre medmennesker. Det handler om kunnskaper, holdninger og handlinger. Enkle tiltak kan gjøre en stor forskjell for hele mennesket, som god digital samhandling.
Nina Lang, enhetsleder og psykolog og Johan Axel Lunding, overlege og spesialist i Indremedisin og fordøyelsessykdommer fra Diakomhjemmet sykehus kommer. Lang og Lundin vil sammen fortelle om hvordan tverrfaglig samarbeid mellom somatisk helsepersonell og helsepsykologer kan gi bedre forståelse for sykdomsmekanismer og mer helhetlig behandlingstilbud til pasientene. Fysisk trening er god medisin ved flere sykdommer. Men hvordan kan vi trene og styrke de mentale musklene for å takle det å leve med somatisk sykdom?
Torhild Torjussen Hovdal, psykiater og seniorrådgiver i Helsedirektoratet. Hovdal utfordrer oss om en urovekkende forskjell i Helse-Norge: pasienter med alvorlig psykisk lidelse og ruslidelse har betydelig lavere forventet levealder enn befolkningen for øvrig. Overdødeligheten kan i stor grad tilskrives somatiske sykdommer. Vi ville ikke godtatt en slik forskjell for andre pasientgrupper. Hvordan kan vi sikre bedre somatisk oppfølging og behandling?
Vi får høre om flere gode tiltak og eksempler fra blant annet Kristine Sirevåg, forskningsleder, Solli DPS, Bergen, som forsker på fysisk trening i behandling av psykiske lidelser. Rune Kroken, spesialist i psykiatri, overlege og forsker, skal vise oss om somatisk oppfølging ved risikofaktorer for hjerte-karsykdommer og hvordan bidra til et likeverdig helsetilbud.
Frode Danielsen, direktør i Digitaliseringsdirektoratet. Danielsen er utdannet jurist fra UIB og har vært direktør i Digitaliseringsdirektoratet siden høsten 2022. Han har lang erfaring innenfor digitalisering i offentlig sektor, både innenfor faglig arbeid og ledelse.
Samhandling – en helhetlig tilnærming. Danielsen er opptatt av at digitalisering skal gi oss helt sentrale verktøy for å utvikle samfunnet i tråd med fremtidens behov. Han brenner for at vi skal tenke helhet når vi digitaliserer, at samfunnets midler skal brukes best mulig og at digitalisering skal bidra til å gi gode sammenhengende tjenester og tilganger til innbyggere og næringsliv.
Flere innledere publiseres fortløpende.
Du kan delta på paralleller i tidsrommet 14:00 - 15:15
Beskrivelse
Befolkningen i Norge lever lenger med flere sykdommer, og mottar helse- og omsorgstjenester fra et økende antall tjenesteytere. For å sikre sammenhengende og trygge pasientforløp, er det avgjørende at helse- og omsorgstjenesten samhandler effektivt, på tvers av profesjoner, nivåer, regioner og virksomheter. Nasjonal helse- og samhandlingsplan peker på behovet for digital støtte i klinisk arbeid, og regjeringen løfter frem digital samhandling som et sentralt virkemiddel for å nå målet om en mer sammenhengende helsetjeneste. Ny samhandlingsmuligheter som Pasientens legemiddelliste, Pasientens journaldokumenter og Pasientens kritiske informasjon er viktige skritt for å støtte disse behovene. De legger til rette for at helsepersonell får tilgang til relevant og nødvendig informasjon, slik at beslutninger tas på et trygt og informert grunnlag. I denne sesjonen får du innsikt i hvordan digital samhandling bidrar til bedre pasientsikkerhet, men også om hvilke risikoer som ligger i endringsprosessen. Du får høre om planlagte og pågående tiltak, og konkrete erfaringer fra helsepersonell og ledere som er tett på endringsarbeidet. Vi ser også nærmere på hvordan nye digitale tjenester påvirker selve arbeidsprosessene, og hvordan man kan ivareta pasientsikkerhet når tjenestene endres.
Ved å delta i denne sesjonen vil du:
Målgruppe
Les mer om foredragsholderene her
Beskrivelse
Implementering i helsetjenesten handler om å omsette kunnskap, forskning og nye løsninger til praksis som gir bedre pasientbehandling og mer effektive tjenester. Til tross for økende tilgang på evidensbaserte tiltak, viser erfaring at det ofte er krevende å få disse integrert i daglig drift. Vellykket implementering krever systematisk arbeid, ledelsesforankring og involvering av både helsepersonell og pasienter. Det handler ikke bare om hva som innføres, men hvordan det innføres. På denne workshopen vil du lære mer om dette.
Merk at denne sesjonen også gjennomføres fredag 21.11 kl. 12.00-13.15
Ved å delta i denne sesjonen vil du:
Målgruppe
Sesjonen retter seg i stor grad mot alle som jobber med forbedring og endring i helsetjenesten.
Beskrivelse
Helsepersonellkommisjonens rapport "Tid for handling" levnet ingen tvil.
Vi blir færre helsepersonell per pasient framover. For at vi skal få til gode og bærekraftige helsetjenester framover der fagfolkene velger den offentlige helsetjenesten som arbeidsplass, er vi avhengige av at vi finner nye måter å samhandle på og samtidig tar i bruk de digitale mulighetene vi ser. Vi må både sikre rett hjelp på rett sted til rett tid og bruke digitale løsninger der det er mulig.
En vei inn -felles psykisk helsemottak
Seksjonsleder Tore Lyse, Sandefjord kommune og avdelingssjef Mette Camilla Moen DPS Vestfold
«En vei inn – felles psykisk helsemottak» er det første «prosjekt X», og er beskrevet av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre som et «fremragende eksempel på innovasjon i helsetjenesten», les mer her: «En vei inn til felles psykisk helsemottak» ble startskuddet for viktig samarbeid - Sykehuset i Vestfold HF
Ved behov for psykisk helsehjelp oppleves hjelpeapparatet uoversiktlig både for fastleger og pasienter, og tjenestene bruker mye tid på å kartlegge behovet til pasientene. Sandefjord kommune og DPS Vestfold har sammen med prosessveiledning fra Innomed utarbeidet ny modell for å sikre rask og riktig hjelp.
Modellen gjennomgås og erfaringene så langt deles.
Digital poliklinikk – heldigital utredning og behandling av psykisk lidelse
Seksjonsleder Kenneth Pettersen, Allmennpsykiatrisk poliklinikk A og Digital poliklinikk, DPS Vestfold
Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) strevde med fristbrudd og store fristbruddskostnader knyttet til pasienter henvist til DPS. I et unikt samarbeid ble det etablert en heldigital poliklinikk i DPS Vestfold for pasienter formidlet fra UNN. Behandlerne i Digital poliklinikk er ansatt i DPS Vestfold, men utreder og behandler pasienter fra UNN heldigitalt. Riggen for digital poliklinikk og erfaringene så langt gjennomgås i presentasjonen.
Digital hjemmeoppfølging
Klinikksjef Siri Beate Talseth-Frilund og sykepleier Kristin Grepstad Mørkeseth
Hjemme når du kan, på sjukehuset når du må. HMR Nær - Helse Møre og Romsdal
Helse Møre og Romsdal har mer enn 4000 pasienter i behovsstyrte helsetjenester. På få år har våre ansatte utviklet flere behovsstyrte forløp som gir pasientene fremtidsretta og tilpassede helsetjenester og mer fleksible arbeidshverdager for de ansatte.
Behovsstyrt oppfølging av pasienter med revmatisk sykdom er ett eksempel på dette. Pasienter med revmatisk leddsykdom i Møre og Romsdal har mulighet til å være hjemme når de kan og på sykehuset når de må med behovsstyrte og digitale helsetjenester.
Ved å delta på denne sesjonen vil du:
Målgruppe
Les mer om foredragsholderene her
Beskrivelse
Alvorlige pasientskader er en vedvarende utfordring, selv om risikoområdene er godt kjent. Helsetilsynet har analysert flere tusen varsler om alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenestene fra perioden 2020-2025.
Ved å delta i denne sesjonen vil du:
Målgruppe
Flere innledere kunngjøres fortløpende.
Les mer om foredragsholderene her
Beskrivelse
Ønsker du å bli god på bruk av data til bedre vurderinger, beslutninger og handlinger? Ønsker du å få mer ut av data til kvalitetsplanegging, kvalitetsoppfølging og kvalitetsforbedring? Hvordan kan du bruke dette til god virksomhetsstyring i praksis og hvordan kan din organisasjon videreutvikle seg på området? Plotting av datapunkter i statistisk prosesskontroll (SPC)-diagrammer er et av de kraftigste verktøyene vi har for å forstå variasjon og systemene vi jobber. Dette kan redusere tid brukt til å diskutere og handle utfra ubetydelige endringer i data og hjelpe oss å fokusere på de sakene som krever oppmerksomhet og handling. Parallellen er en blanding av forelesninger og workshops.
Ved å delta i denne sesjonen vil du:
Målgruppe
Beskrivelse:
Denne sesjonen går videre fra plenum del 2 Samtidighet og helhetlig tilnærming - én helse, og presenterer eksempler fra tjenestene: ivaretakelse av somatisk helse i psykisk og rusrelatert behandling, og styrking av psykisk helse som en del av somatisk behandling.
Del 1) Den mest urovekkende forskjellen vi har i Helse-Norge i dag er at pasienter med alvorlig psykisk lidelse og ruslidelse har betydelig lavere forventet levealder enn befolkningen for øvrig. Overdødeligheten kan i stor grad tilskrives somatiske sykdommer. Hvordan kan vi sikre bedre somatisk oppfølging og behandling, og hvordan kan trening som medisin styrke pasientene? Innledning ved Torhild Torjussen Hovdal, psykiater. Det vil blir presentert eksempler fra tjenestene: modeller for oppfølging av risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer; Helse Bergen, Trening som medisin; Solli DPS og Treningsklinikken ved St. Olav, lavterskel treningstilbud; Psykiatrialliansen
Del 2) Somatisk sykdom rammer ikke bare kroppen, men hele mennesket med følelser, tanker og relasjoner. Den psykologiske sårbarheten ved somatisk sykdom er betydelig. Diakonhjemmet sykehus har etablert en enhet for psykiske helsetjenester i somatikken. Fysisk trening er god medisin ved flere sykdommer. Men hvordan kan vi trene og styrke de mentale musklene for å håndtere det å leve med somatisk sykdom? Ved enhetsleder og psykolog Nina Lang og Johan Axel Lunding, spesialist i indremedisin og fordøyelsessykdommer.
Ved å delta i denne sesjonen vil du:
Målgruppe:
Du kan delta på paralleller i tidsrommet 15:45 - 17:00
Beskrivelse
Bør vi tenke annerledes på hvordan vi planlegger, følger med på og utvikler tjenestene våre? Må vi begynne å bevege oss fra et gammelt styringssystem til et nytt? Alle som leverer helse- og omsorgstjenester, er nødt til å vurdere om de har et system og en praksis for ledelse og styring som setter dem i stand til å møte både dagens og morgendagens behov. Men hvordan går vi frem? Hvordan kan vi vite hva vi trenger? I denne sesjonen skal vi forsøke komme "under panseret" på hva helhetlig, proaktiv og integrert virksomhetsstyring er. Hva det betyr å lede virksomheter der kvalitetsplanlegging, kvalitetskontroll, kvalitetssikring og kvalitetsforbedring står sentralt. Du vil møte noen som har vært, er på eller ønsker å starte sin reise mot et nytt og mer "modent styringssystem". Ikke minst spør vi hva "modent" egentlig betyr.
Det kreves ingen forkunnskap eller erfaring for å delta på sesjonen, men som en forberedelse kan det være nyttig å ha sett litt til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring.
Det legges opp til en dialogbasert og interaktiv workshop der vi gjennom gode eksempler og strukturert samtale kommer frem til mulige fremgangsmåter for å utvikle styring og ledelse i egen virksomhet.
Ved å delta på denne sesjonen vil du:
Målgruppe
Beskrivelse
Legemiddelrelaterte pasientskader er en hyppig årsak til skader i norske sykehus. Omfanget av legemiddelrelaterte skader i den kommunale helse- og omsorgstjenesten er ikke kjent, men forskning viser at fem til ti prosent av alle sykehusinnleggelser er forårsaket av uhensiktsmessig legemiddelbruk. En kunnskapsoppsummering fra WHO viser at skadene hovedsakelig skyldes feil på ordineringstidspunktet og manglende evaluering av effekt og bivirkninger. Behandling med flere legemidler samtidig gir økt risiko for bivirkninger, legemiddelinteraksjoner og kan bidra til mangelfull etterlevelse av legemiddelbehandlingen. Risiko for sykehusinnleggelse og dødsfall øker hos eldre som behandles med mange legemidler. Hvorfor er det slik? Og hvordan kan vi sikre riktigere legemiddelbruk – til det beste for pasientene?
Deltakere i denne sesjonen bør ha noe innsikt i legemiddelhåndtering.
Ved å delta på denne sesjonen vil du:
Målgruppe
Beskrivelse
Overganger i helsetjenesten kan være utfordrende for både helsepersonell, pasienter, brukere og pårørende. Denne parallellen vil drøfte og diskutere hvordan vi kan benytte brukerundersøkelser for å bedre pasientsikkerheten i overgangene. Hvordan kan vi ta resultatene tilbake for å bedre kvalitet i tjenestene? Hvordan kan helsepersonell og brukere samarbeide om løsninger?
Hva kan vi lære av historiene som fortelles til Pasient- og brukerombudet? Pasienter, brukere og pårørende gjennom flere år har sammenfallende erfaringer når et pasientforløp ikke blir så bra som ønsket. Vi viser hvor det ofte går galt, og foreslår hvordan det kan løses.
Hva kan vi lære av kvinners erfaringer med svangerskap, fødsel og barselomsorg? Helsedirektoratet har gjennomført en brukererfaringsundersøkelse blant kvinner som fødte i utvalgte måneder i 2024/25. De har delt sine erfaringer med helsetjenestene under svangerskap, fødsel og barseltid - både på sykehus og i kommunen. Resultatene er publisert i Helsedirektoratets statistikkvisning, der sykehus og kommuner kan se egne tall og identifisere forbedringsområder. Målet er å bruke innsikten til kvalitetsutvikling i tjenestene.
Hvordan kan pasientenes erfaringer bli retningsgivende for kvalitetsutvikling i sykehusene? Helseforetakene i Helse Sør-Øst har behov for en felles, effektiv og sikker løsning for å samle inn pasienters erfaringer med helsetjenestene. For å møte dette behovet er det satt i gang et arbeid med å etablere en regional løsning for pasienterfaringsundersøkelser (PREM).
Vi jobber for å etablere en helhetlig og samordnet tilnærming som sikrer høy datakvalitet og sammenlignbarhet, og som gjør pasienterfaringer tilgjengelige for målrettet og mer effektivt forbedringsarbeid på alle nivåer i Helse Sør-Øst.
På konferansen vil vi gi innsikt i status for arbeidet så langt, hvordan vi har organisert prosessen, og hvilke muligheter den nye løsningen gir for å styrke kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
Ved å delta i denne sesjonen vil du:
Målgruppe
Beskrivelse
Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser har blitt møtt med veldig positiv respons rundt om, og det er aktivitet mange steder og på forskjellige vis for å ta den i bruk.
Denne parallellsesjonen vil vise flere eksempler fra spesialisthelsetjenesten, kommunal helse- og omsorgtjenesten, og ja takk, også begge samtidig!
I tillegg til å "høre", vil vi også legge til rette for å "gjøre". Siste del vil være et verksted, hvor du som deltaker kan bli med å utvikle idéer og planer som du også kan ta med hjem. Ivaretakelse er viktig både for de involverte, og for å kunne skape en åpen og lærende kultur.
Deltakere bes om å ha satt seg inn i guiden for ivaretakelse etter uønskede hendelser på forhånd.
Ved å delta i denne sesjonen vil du:
Målgruppe
Beskrivelse:
Fastlegekontoret har lenge vært en hjørnestein i vår felles, solidariske helsetjeneste. For å sikre trygg, treffsikker og bærekraftig helsehjelp er det avgjørende at allmennlegen ivaretar sin portvaktrolle.
Vi presenterer innovasjonsprosjektet Bærekraft på legekontoret, som har som mål å motvirke medisinsk overaktivitet og fremme bærekraftig bruk av den offentlige helsetjenesten. Vi vil skissere betydningen av bærekraft-definisjonen «Utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov» for å forstå utfordringene helsetjenesten står overfor. Vi vil begrunne og diskutere fastlegens portvaktrolle, og hvordan måteholden medisin kan styrke pasientsikkerheten ved å unngå unødvendig og potensielt skadelig utredning og behandling. Prosjektet er et samarbeid mellom allmennmedisinmiljøene ved UiB, NTNU og Norsk forening for allmennmedisin.
Ved å delta i denne sesjonen vil du:
Målgruppe:
Les mer om foredragsholderene her
Sesjonen vil gi deg en introduksjon til hvordan kunstig intelligens (KI), og spesielt generativ KI, kan brukes i pasientmøter, både i primær- og i spesialisthelsetjenesten. Hva må du allerede nå tenke nøye over, hvilke krav stilles og hva må du ta stilling til fremover - slik at kvalitet og pasientsikkerheten blir godt ivaretatt.
Ved å delta i denne sesjonen vil du:
Målgruppe: