Program 20. november 2025

Publisert 20/02/2025 Oppdatert 11/09/2025

     

Sikrere sammen

Program dag 1. Innhold oppdateres forløpende.

10.00-11.15 Plenumssalen, The Qube

Plenum del 1: Lytte - virkelig lytte

Torsdag kl. 10:00 - 11:15

Hva vil det si å virkelig lytte? Hvordan legger vi til rette for lytting på både individ- og systemnivå? Hva betyr det å lytte for å kunne forstå hva problemet egentlig er og møte den enkeltes behov , både pasient, bruker, pårørende, ansatt og kollega. Og hva kan skjer når vi ikke lytter? Hvordan bygger vi en kultur hvor alle har tillit til at det er trygt å si ifra, dette og mer får du innsikt i denne delen.

Hør Guro Øiestad, psykologspesialist, som liker å forstå hva som foregår mellom folk og hva som skal til for at vi kan lytte - virkelig lytte. Hun underviser og skriver om ulike temaer knyttet til kommunikasjon. 

Møt også Kirsti Merete Skogsholm, mor til Mina og Mille (tvillingjentene som døde for 2 år siden). Som hun sier selv: - Jeg som opplevde enhver foreldre sitt verste mareritt. Jeg som valgte å gjøre noe meningsfullt oppi, og ut av alt det meningsløse jeg opplevde. Jeg som fikk en, så viktig stemme. 

Sjur Lehmann, direktør i Statens helsetilsyn vil samtale med Guro og Kirsti Merete om involvering av pårørende, samhandling og hvilke læringepunkter ser vi etter denne tragiske hendelsen som er relevante for oss alle. Lytte – lytter jeg egentlig?

Lehmann har vært direktør i Statens helsetilsyn siden mars 2024. Han er utdannet lege og jurist. Han er spesialist i fødselshjelp og kvinnesykdommer og har en doktorgrad fra Universitetet i Bergen om fødsel etter tidligere keisersnitt. Han var tidligere fylkeslege og avdelingsdirektør hos Statsforvalteren i Vestland. 

Pia Helen Hotti Simensen er seksjonsleder, Universitetssykehuset Nord-Norge. 

Marianne Karlsen er enhetsleder, Universitetssykehuset Nord-Norge. 

Simensen og Karlsen er opptatt av å lytte til sine ansatte. Er det noen generasjonsutforinger som ledere bør være spesielt oppmerksomme på? 

Simensen er utdannet sykepleier på høyskolen Diakonova i Oslo, seksjonsleder, MBA i helseledelse Nord universitet. 

Marianne Karlsen har vært sykepleier siden 2012. MBA i helseledelse. 

Mer informasjon og flere innledere publiseres fortløpende.

  • Kirsti Merete Skogsholm
    mamma til tvillingene Mille og Mina
  • Guro Øiestad
    psykologspesialist og førstelektor
    Universitetet i Oslo
  • Sjur Lehmann
    direktør
    Statens helsetilsyn
  • Pia Helen Hotti Simensen
    seksjonsleder
    Universitetssykehuset Nord Norge
  • Marianne Karlsen
    enhetsleder
    Helsedirektoratet
12.00-13.00 Plenumssalen, The Qube

Plenum del 2: Samtidighet og helhetlig tilnærming - én helse

Jobber du i somatikken, vil det alltid være pasienter som har utfordringer med psykisk helse, og omvendt. De er alle våre medmennesker. Det handler om kunnskaper, holdninger og handlinger. Enkle tiltak kan gjøre en stor forskjell for hele mennesket, som god digital samhandling.

Nina Lang, enhetsleder og psykolog og Johan Axel Lunding, overlege og spesialist i Indremedisin og fordøyelsessykdommer fra Diakomhjemmet sykehus kommer. Lang og Lundin vil sammen fortelle om hvordan tverrfaglig samarbeid mellom somatisk helsepersonell og helsepsykologer kan gi bedre forståelse for sykdomsmekanismer og en mer rettet, men også mer helhetlig behandlingstilbud til pasientene. Fysisk trening er god medisin ved flere sykdommer. Men hvordan kan vi trene og styrke de mentale musklene for å takle det å leve med somatisk sykdom?

Torhild Torjussen Hovdal, psykiater og seniorrådgiver i Helsedirektoratet. Hovdal utfordrer oss om en urovekkende forskjell i Helse-Norge: pasienter med alvorlig psykisk lidelse og ruslidelse har betydelig lavere forventet levealder enn befolkningen for øvrig. Overdødeligheten kan i stor grad tilskrives somatiske sykdommer. Vi ville ikke godtatt en slik forskjell for andre pasientgrupper. Hvordan kan vi sikre bedre somatisk oppfølging og behandling?

Vi får høre om flere gode tiltak og eksempler fra blant annet Kristine Sirevåg, forskningsleder, Solli DPS, Bergen, som forsker på fysisk trening i behandling av psykiske lidelser. Rune Kroken, spesialist i psykiatri, overlege og forsker, skal vise oss om somatisk oppfølging ved risikofaktorer for hjerte-karsykdommer og hvordan bidra til et likeverdig helsetilbud. 

Frode Danielsen, direktør i Digitaliseringsdirektoratet. Danielsen er utdannet jurist fra UIB og har vært direktør i Digitaliseringsdirektoratet siden høsten 2022. Han har lang erfaring innenfor digitalisering i offentlig sektor, både innenfor faglig arbeid og ledelse. 

Samhandling – en helhetlig tilnærming. Danielsen er opptatt av at digitalisering skal gi oss helt sentrale verktøy for å utvikle samfunnet i tråd med fremtidens behov. Han brenner for at vi skal tenke helhet når vi digitaliserer, at samfunnets midler skal brukes best mulig og at digitalisering skal bidra til å gi gode sammenhengende tjenester og tilganger til innbyggere og næringsliv. 

Flere innledere publiseres fortløpende.

  • Torhild Torjussen Hovdal
    seniorrådgiver og psykiater
    Helsedirektoratet
  • Nina Lang
    enhetsleder for psykiske helsetjenester i somatikken og psykologspesialist
    Diakonhjemmet sykehus
  • Johan Lunding
    overlege, spesialist i indremedisin og fordøyelsessykdommer
    Diakonhjemmet sykehus
  • Frode Danielsen
    direktør
    Digitaliseringsdirektoratet
  • Kristine Sirevåg
    forskningsleder
    Solli DPS, Bergen
  • Rune Kroken
    spesialist i psykiatri, overlege og forsker

Parallellsesjoner

Du kan delta på paralleller i tidsrommet 14:00 - 15:15

14.00-15.15 Kommer senere

Kan digital samhandling øke pasientsikkerheten?

Helsedirektoratet

Beskrivelse

Befolkningen i Norge lever lenger med flere sykdommer, og mottar helse- og omsorgstjenester fra et økende antall tjenesteytere. For å sikre sammenhengende og trygge pasientforløp, er det avgjørende at helse- og omsorgstjenesten samhandler effektivt, på tvers av profesjoner, nivåer, regioner og virksomheter. Nasjonal helse- og samhandlingsplan peker på behovet for digital støtte i klinisk arbeid, og regjeringen løfter frem digital samhandling som et sentralt virkemiddel for å nå målet om en mer sammenhengende helsetjeneste. Ny samhandlingsmuligheter som Pasientens legemiddelliste, Pasientens journaldokumenter og Pasientens kritiske informasjon er viktige skritt for å støtte disse behovene. De legger til rette for at helsepersonell får tilgang til relevant og nødvendig informasjon, slik at beslutninger tas på et trygt og informert grunnlag.  I denne sesjonen får du innsikt i hvordan digital samhandling bidrar til bedre pasientsikkerhet, men også om hvilke risikoer som ligger i endringsprosessen. Du får høre om planlagte og pågående tiltak, og konkrete erfaringer fra helsepersonell og ledere som er tett på endringsarbeidet. Vi ser også nærmere på hvordan nye digitale tjenester påvirker selve arbeidsprosessene, og hvordan man kan ivareta pasientsikkerhet når tjenestene endres. 

Ved å delta i denne sesjonen vil du:

  • få oversikt over nasjonale satsinger på digitalisering og digital samhandling
  • forstå hvordan digitale samhandlingstjenester kan støtte bedre kvalitet og pasientsikkerhet og hvordan ta dem i bruk
  • lære hvordan man kan ivareta pasientsikkerhet i endringsprosesser hvor digitalisering er en sentral komponent.

Målgruppe

  • Alle deler av helse- og omsorgstjenesten
  • Utdanningssektor
  • Studenter
  • Helsemyndigheter

Les mer om foredragsholderene her

  • Anita Monsen Pedersen
    fastlege og kommuneoverlege
    Kåfjord kommune
  • Jan Stavenes
    overlegei akutt- og mottaksmedisin
    Helse Bergen, mottaksklinikken
  • Are Kirkaas Normann
    overlege ved Lovisenberg Lindring og Livshjelp
    Lovisenberg Diakonale Sykehus (LDS)
  • Henriette Fagertun
    fagleder medisin /CMIO
    Helseplattformen AS
14.00-15.15

Endring som varer: Nøkkelen til vellykket implementering i helsevesenet

Trondheim kommune, OsloMet, Helsedirektoratet

Beskrivelse

Implementering i helsetjenesten handler om å omsette kunnskap, forskning og nye løsninger til praksis som gir bedre pasientbehandling og mer effektive tjenester. Til tross for økende tilgang på evidensbaserte tiltak, viser erfaring at det ofte er krevende å få disse integrert i daglig drift. Vellykket implementering krever systematisk arbeid, ledelsesforankring og involvering av både helsepersonell og pasienter. Det handler ikke bare om hva som innføres, men hvordan det innføres. På denne workshopen vil du lære mer om dette.

Merk at denne sesjonen også gjennomføres fredag 21.11 kl. 12.00-13.15

Ved å delta i denne sesjonen vil du:

  • få praktisk trening i en systematisk fremgangsmåte for implementering
  • få verktøy for implementering og veiledning på egne problemstillinger.

Målgruppe

Sesjonen retter seg i stor grad mot alle som jobber med forbedring og endring i helsetjenesten.

  • Siv Linnerud
    prosjektleder
    Program for bærekraftige helse- og velferdstjenester Trondheim kommune/Tråanten tjïelte
  • Maria Bjerk
    forsker og post doc
    OsloMet og FHI
14.00-15.15

Helsetjenesteutvikling: Kan nye samhandlingsmodeller og digitale helsetjenester løse bemanningskrisen?

Sykehuset i Vestfold og Helse Møre og Romsdal

Beskrivelse

Helsepersonellkommisjonens rapport "Tid for handling" levnet ingen tvil.
Vi blir færre helsepersonell per pasient framover. For at vi skal få til gode og bærekraftige helsetjenester framover der fagfolkene velger den offentlige helsetjenesten som arbeidsplass, er vi avhengige av at vi finner nye måter å samhandle på og samtidig tar i bruk de digitale mulighetene vi ser. Vi må både sikre rett hjelp på rett sted til rett tid og bruke digitale løsninger der det er mulig.

Ved å delta på denne sesjonen vil du:

  • lære om en ny samhandlingsmodell innen psykisk helsevern der DPS og kommune jobber skulder ved skulder
  • lære hvordan utredning og behandling kan gjøres heldigitalt i unikt samarbeid mellom to helseforetak i ventetidsløftet
  • lære hvordan behovsstyrte, helhetlige og digitale helsetjenester kan gi pasientene muligheten til å være hjemme når de kan og på sykehuset når de må.

Målgruppe

  • Pasienter, brukere og pårørende
  • Hjemmebaserte tjenester
  • Kommunalt psykisk helse- og rusarbeid
  • Allmennleger
  • Sykehus
  • Distriktspsykiatrisk senter (DPS)
  • Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)
  • Studenter
  • Helsemyndigheter
  • Tjenesteutviklere, innovasjonsrådgivere og kvalitetsrådgivere

Flere innledere kunngjøres fortløpende.

  • Mette Camilla Moen
    avdelingssjef
    DPS Vestfold
  • Kenneth Pettersen
    seksjonsleder Allmennpsykiatrisk poliklinikk A
    DPS Vestfold
14.00-15.15

Hva kan vi lære av Helsetilsynets gjennomgang av alvorlige hendelser i helsetjenesten?

Statens helsetilsyn

Beskrivelse

Helsetilsynet har systematisert og analysert nesten 6000 varsler om svært alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenestene fra perioden 2020-2024. Alvorlige pasientskader er en vedvarende utfordring, og noen av risikoområdene er godt kjent.

Ved å delta i denne sesjonen vil du:

  • få innsikt i hva varselordningen er og hvordan Helsetilsynet følger hendelser der det har skjedd svært alvorlige skade eller dødsfall
  • få innsikt i hvordan og hva kan vi lære av alvorlige hendelser
  • få innsikt i hvordan vi kan styrke styring og ledelse av kvalitets- og pasientsikkerhet og hvordan vi kan komme i forkant og forebygge alvorlige pasientskader
  • få innsikt i hvordan vi kan involvere pasienter og pårørende i oppfølgingen av alvorlige hendelser og generelt i pasientsikkerhetsarbeidet.
     

Målgruppe

  • Pasienter, brukere og pårørende
  • Utdanningssektor
  • Studenter
  • Helsemyndigheter
  • Alle deler av helse- og omsorgstjenesten

Innledere kunngjøres fortløpende.

14.00-15.15

Gi data mening! Det er som å skru på lyset så du kan se dataene dine

Helse Vest, Vestre Viken og Sørlandet sykehus

Beskrivelse

Ønsker du å bli god på bruk av data til bedre vurderinger, beslutninger og handlinger? Ønsker du å få mer ut av data til kvalitetsplanegging, kvalitetsoppfølging og kvalitetsforbedring? Hvordan kan du bruke dette til god virksomhetsstyring i praksis og hvordan kan din organisasjon videreutvikle seg på området?  Plotting av datapunkter i statistisk prosesskontroll (SPC)-diagrammer er et av de kraftigste verktøyene vi har for å forstå variasjon og systemene vi jobber. Dette kan redusere tid brukt til å diskutere og handle utfra ubetydelige endringer i data og hjelpe oss å fokusere på de sakene som krever oppmerksomhet og handling. Parallellen er en blanding av forelesninger og workshops.
 

Ved å delta i denne sesjonen vil du:

  • få forklaring på faren ved å stole på trafikklys-rapporter for beslutningstaking
  • få introduksjon til statistisk prosesskontroll og kontrolldiagrammer
  • få råd om hvordan reagere og handle på ulike typer variasjon
  • få vist hvordan presentasjon av data kan påvirke beslutningstaking
  • få eksempel på strategi for å "Gi data mening!”

Målgruppe

  • Alle deler av helse- og omsorgstjenesten
  • Helsemyndigheter
  • Alle som er interessert i bruk av data og spesifikt statistisk prosesskontroll diagrammer til god planlegging, oppfølging og forbedring av helsetjenesten. Det er spesielt nyttig for alle som bidrar med kvalitetsarbeid, ledere, kliniske beslutningstakere, analytikere, controllere og datadrevet virksomhetsstyring. 

Flere innledere kunngjøres fortløpende.

  • Åse Stavland Lexberg
    Medisinsk rådgiver, Fagområdet forbedringskunnskap
    Avdeling for kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og smittevern, Vestre Viken HF
  • Mari Helland Frøysnes
    Rådgiver OU - Innovasjon og Utdanning
    Sørlandet sykehus HF
14.00-15.15

Hvordan kan vi sammen jobbe for at pasienter, brukere og pårørende skal møte en helhetlig helse- og omsorgstjeneste?

Helsedirektoratet

Beskrivelse:

Del 1) Den mest urovekkende forskjellen vi har i Helse-Norge i dag er at pasienter med alvorlig psykisk lidelse og ruslidelse har betydelig lavere forventet levealder enn befolkningen for øvrig. Overdødeligheten kan i stor grad tilskrives somatiske sykdommer. Hvordan kan vi sikre bedre somatisk oppfølging og behandling? Ved Torhild Torjussen Hovdal, psykiater. Her vil det i tillegg bli presentert eksempler fra tjenestene.

Del 2) Somatisk sykdom rammer ikke bare kroppen, men hele mennesket med følelser, tanker og relasjoner. Den psykologiske sårbarheten ved somatisk sykdom er betydelig. Diakonhjemmet sykehus har etablert en enhet for psykiske helsetjenester i somatikken.  Fysisk trening er god medisin ved flere sykdommer. Men hvordan kan vi trene og styrke de mentale musklene for å håndtere det å leve med somatisk sykdom? Ved enhetsleder og psykolog Nina Lang og Johan Axel Lunding, spesialist i indremedisin.

Ved å delta i denne sesjonen vil du:

  • lære om hvordan vi kan sikre bedre somatisk oppfølging av pasienter med alvorlig psykisk lidelse
  • lære om hvordan vi kan gi mer helhetlig og integrert helsehjelp ved samtidig somatisk og psykisk sykdom
  • lære om hvordan vi kan trene de mentale musklene ved somatisk sykdom.

Målgruppe:

  • Pasienter, brukere og pårørende
  • Alle deler av helse- og omsorgstjenesten
  • Utdanningssektor
  • Studenter
  • Helsemyndigheter

Flere innledere kunngjøres fortløpende.

  • Torhild Torjussen Hovdal
    psykiater og seniorrådgiver
    Helsedirektoratet
  • Nina Lang
    psykologspesialist og enhetsleder ved Enhet for psykiske helsetjenester i somatikken
    Diakonhjemmet sykehus
  • Johan Axel Lunding
    spesialist i indremedisin
    Diakonhjemmet sykehus
  • Grete Flemmen
    forskningsrådgiver, PhD i klinisk medisin, Klinikk for Rus- og avhengighetsmedisin, FoU
    St.Olavs Hospital

Parallellsesjoner

Du kan delta på paralleller i tidsrommet 15:45 - 17:00

15.45-17.00

Er vi godt nok rustet til å sikre god ledelse og styring?

Vestre Viken, Sykehuset i Vestfold og Oslo Universitetssykehus

Beskrivelse

Bør vi tenke annerledes på hvordan vi planlegger, følger med på og utvikler tjenestene våre? Må vi begynne å bevege oss fra et gammelt styringssystem til et nytt?  Alle som leverer helse- og omsorgstjenester, er nødt til å vurdere om de har et system og en praksis for ledelse og styring som setter dem i stand til å møte både dagens og morgendagens behov. Men hvordan går vi frem? Hvordan kan vi vite hva vi trenger?  I denne sesjonen skal vi forsøke komme "under panseret" på hva helhetlig, proaktiv og integrert virksomhetsstyring er. Hva det betyr å lede virksomheter der kvalitetsplanlegging, kvalitetskontroll, kvalitetssikring og kvalitetsforbedring står sentralt. Du vil møte noen som har vært, er på eller ønsker å starte sin reise mot et nytt og mer "modent styringssystem". Ikke minst spør vi hva "modent" egentlig betyr.

Det kreves ingen forkunnskap eller erfaring for å delta på sesjonen, men som en forberedelse kan det være nyttig å ha sett litt til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring.

Det legges opp til en dialogbasert og interaktiv workshop der vi gjennom gode eksempler og strukturert samtale kommer frem til mulige fremgangsmåter for å utvikle styring og ledelse i egen virksomhet.

Ved å delta på denne sesjonen vil du:

  • få kjennskap til generelle, internasjonale prinsipper for god virksomhetsstyring
  • bli kjent med ulike tilnærminger til hvordan vurdere og videreutvikle eget styringssystem
  • kanskje få en skisse til en plan for hvordan dere kan jobbe videre med måten dere drifter og utvikler egne tjenester.

Målgruppe

  • Alle deler av helse- og omsorgstjenesten
  • Helsemyndigheter
  • Passer for alle som yter tjenester innenfor helse og omsorg. Særlig rettet mot ledere og de som sitter i sentrale støttefunksjoner, men treffer også personer med interesse for organisasjonsutvikling, effektivisering, kontinuerlig forbedring og innovasjon. 

Innledere vil kunngjøres fortløpende. 

 

15.45-17.00

Når legemiddelbruken blir besværlig – hvordan sikre riktig bruk og redusere risiko?

Helsedirektoratet

Beskrivelse

Legemiddelrelaterte pasientskader er en hyppig årsak til skader i norske sykehus. Omfanget av legemiddelrelaterte skader i den kommunale helse- og omsorgstjenesten er ikke kjent, men forskning viser at fem til ti prosent av alle sykehusinnleggelser er forårsaket av uhensiktsmessig legemiddelbruk. En kunnskapsoppsummering fra WHO viser at skadene hovedsakelig skyldes feil på ordineringstidspunktet og manglende evaluering av effekt og bivirkninger. Behandling med flere legemidler samtidig gir økt risiko for bivirkninger, legemiddelinteraksjoner og kan bidra til mangelfull etterlevelse av legemiddelbehandlingen.  Risiko for sykehusinnleggelse og dødsfall øker hos eldre som behandles med mange legemidler. Hvorfor er det slik? Og hvordan kan vi sikre riktigere legemiddelbruk – til det beste for pasientene?

Deltakere i denne sesjonen bør ha noe innsikt i legemiddelhåndtering.

Ved å delta på denne sesjonen vil du:

  • lære mer om utfordringene som kan oppstå når en pasient bruker mange legemidler samtidig
  • høre om hvordan legemiddelgjennomgang og trygg avmedisinering hos fastlege kan styrke kvaliteten i legemiddelbehandlingen
  • høre mer om hvordan farmasøyter ansatt i kommunen kan bidra til trygg legemiddelbruk.

Målgruppe

  • Hjemmebaserte tjenester
  • Allmennleger
  • Sykehjem og helsehus
  • Farmasøyter
  • Ledere i helse- og omsorgstjenesten
  • Utdanningssektor
  • Studenter

Les mer om foredragsholderne her

  • Ketil Arne Espenes
    overlege
    St.Olavs Hospital
  • Ingrid Aas
    overlege
    Direktoratet for medisinske produkter
  • Julie Wendelbo
    farmasøyt/spesialrådgiver II
    Sykehjemsetaten i Oslo kommune
  • Hege Therese Bell
    kommunefarmasøyt
    Trondheim kommune
  • Guro Marte Mpote
    seniorrådgiver
    Helsedirektoratet
  • Therese Bakke
    seniorrådgiver
    Helsedirektoratet
15.45-17.00

Hva kan vi lære av brukerne?

Helsedirektoratet og Pasient- og brukerombudet

Beskrivelse

Overganger i helsetjenesten kan være utfordrende for både helsepersonell, pasienter, brukere og pårørende. Denne parallellen vil drøfte og diskutere hvordan vi kan benytte brukerundersøkelser for å bedre pasientsikkerheten i overgangene. Hvordan kan vi ta resultatene tilbake for å bedre kvalitet i tjenestene? Hvordan kan helsepersonell og brukere samarbeide om løsninger?

Hva kan vi lære av historiene som fortelles til Pasient- og brukerombudet? Pasienter, brukere og pårørende gjennom flere år har sammenfallende erfaringer når et pasientforløp ikke blir så bra som ønsket. Vi viser hvor det ofte går galt, og foreslår hvordan det kan løses.

Hva kan vi lære av kvinners erfaringer med svangerskap, fødsel og barselomsorg? Helsedirektoratet har gjennomført en brukererfaringsundersøkelse blant kvinner som fødte i utvalgte måneder i 2024/25. De har delt sine erfaringer med helsetjenestene under svangerskap, fødsel og barseltid - både på sykehus og i kommunen. Resultatene er publisert i Helsedirektoratets statistikkvisning, der sykehus og kommuner kan se egne tall og identifisere forbedringsområder. Målet er å bruke innsikten til kvalitetsutvikling i tjenestene. 

Hvordan kan pasientenes erfaringer styre kvalitetsutviklingen i sykehusene? Helseforetakene i Helse Sør-Øst utvikler en felles, sikker og effektiv løsning for å samle inn pasienterfaringer (PREM). Målet er en helhetlig tilnærming som sikrer høy datakvalitet og gjør erfaringene tilgjengelige for målrettet forbedringsarbeid. På konferansen presenteres status, organisering og muligheter for å styrke kvalitet og pasientsikkerhet.

Ved å delta i denne sesjonen vil du:

  • høre mer om praktisk forbedringsarbeid i situasjoner med pasientoverganger
  • få forslag til hvordan sikre informasjonsflyt og bedre avtale hvem som har ansvar for hva: Hvordan kan vi sikre at alle har forstått det samme?

Målgruppe

  • Pasienter, brukere og pårørende
  • Alle deler av helse- og omsorgstjenesten
  • Utdanningssektor
  • Studenter
  • Helsemyndigheter

 

  • Jannicke Bruvik
    pasient- og brukerombud Nordland
    Nasjonalt koordinerende Pasient- og brukerombud
  • Kjersti Eeg Skudal
    seniorrådgiver
    Helsedirektoratet
15.45-17.00

Idéverksted: Hvordan ta i bruk guiden for ivaretakelse etter uønskede hendelser?

Helsedirektoratet

Beskrivelse

Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser har blitt møtt med veldig positiv respons rundt om, og det er aktivitet mange steder og på forskjellige vis for å ta den i bruk.
Denne parallellsesjonen vil vise flere eksempler fra spesialisthelsetjenesten, kommunal helse- og omsorgtjenesten, og ja takk, også begge samtidig! 

I tillegg til å "høre", vil vi også legge til rette for å "gjøre". Siste del vil være et verksted, hvor du som deltaker kan bli med å utvikle idéer og planer som du også kan ta med hjem. Ivaretakelse er viktig både for de involverte, og for å kunne skape en åpen og lærende kultur.

Deltakere bes om å ha satt seg inn i guiden for ivaretakelse etter uønskede hendelser på forhånd.

Ved å delta i denne sesjonen vil du:

  • høre erfaringer om hvordan andre har jobbet med å ta i bruk guiden
  • få inspirasjon og ideer om hvordan få til bedre ivaretakelse, og dermed også en mer åpen og lærende kultur, der du jobber.

Målgruppe

  • Pasienter, brukere og pårørende
  • Alle deler av helse- og omsorgstjenesten, spesielt ledere og andre med ansvar for videreutvikling av tjenesten
  • Utdanningssektor
  • Studenter
  • Helsemyndigheter
  • Joy Buikema Fjærtoft
    organisasjonspsykolog, prosjektleder
    Helsedirektoratet
  • Elisabeth Kehlet
    spesialrådgiver, psykologspesialist
    Sykehuset i Vestfold
  • Vemund Gitlestad
    rådgiver ved seksjon for kvalitet og pasientsikkerhet, fagavdelingen
    Sørlandet sykehus HF
  • Marte Ween-Velken
    overlege ved kvinneklinikken, seksjon for kvalitet og pasientsikkerhet, fagavdelingen
    Sørlandet sykehus HF
  • Else Kristin Reitan
    kvalitetssjef, seksjon for kvalitet og pasientsikkerhet, fagavdelingen
    Sørlandet sykehus HF
15.45-17.00 Kommer senere

Er vi trygge hos fastlegen?

Allmennmedisinsk forskningsenhet NTNU og Norsk forening for allmennmedisin

Beskrivelse:

Fastlegekontoret har lenge vært en hjørnestein i vår felles, solidariske helsetjeneste. For å sikre trygg, treffsikker og bærekraftig helsehjelp er det avgjørende at allmennlegen ivaretar sin portvaktrolle.

Vi presenterer innovasjonsprosjektet Bærekraft på legekontoret, som har som mål å motvirke medisinsk overaktivitet og fremme bærekraftig bruk av den offentlige helsetjenesten. Vi vil skissere betydningen av bærekraft-definisjonen «Utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov» for å forstå utfordringene helsetjenesten står overfor. Vi vil begrunne og diskutere fastlegens portvaktrolle, og hvordan måteholden medisin kan styrke pasientsikkerheten ved å unngå unødvendig og potensielt skadelig utredning og behandling. Prosjektet er et samarbeid mellom allmennmedisinmiljøene ved UiB, NTNU og Norsk forening for allmennmedisin.
 

Ved å delta i denne sesjonen vil du:

  • Inviteres til å reflektere over problemstillingen: I en stadig mer forbrukerorientert kultur – hvorfor er det fortsatt til alles beste at ordningen med allmennlegens rolle som portvakt består?


Målgruppe:

  • Pasienter, brukere og pårørende
  • Alle deler av helse- og omsorgstjenesten
  • Helsemyndigheter
  • Utdanningssektor
  • Studenter

Flere innledere vil kunngjøres fortløpende.

  • Linn Okkenhaug Getz
    professor og leder for Allmennmedisinsk forskningsenhet
    NTNU
15.45-17.00

Kunstig intelligens i pasientmøtene

Sesjonen vil gi deg en introduksjon til hvordan kunstig intelligens (KI), og spesielt generativ KI, kan brukes i pasientmøter, både i primær- og i spesialisthelsetjenesten. Hva må du allerede nå tenke nøye over, hvilke krav stilles og hva må du ta stilling til fremover - slik at kvalitet og pasientsikkerheten blir godt ivaretatt.

  • 1545 – 1605: Introduksjon til KI
    Hva er KI, hva finnes og hva kommer, muligheter og risikoer, inkludert demo/illustrasjon av mulig bruk.
    Sunniva Bjørklund
  • 1605 – 1625:  Generative språkmodeller i klinisk praksis (via Teams)
    Presentasjon av erfaringer, forskningsfunn og forslag til veien fremover.
    Damoun Nassehi 
  • 1625 – 1645: Utprøving av generative KI-verktøy i spesialisthelsetjenesten
    Helse Vest 
  • 1645 – 1700: Paneldiskusjon med spørsmål fra salen
    Innlederne i samtale med Hilde Lovett 

Ved å delta i denne sesjonen vil du:

  • forstå bedre hva KI kan og ikke kan brukes til
  • forstå hvordan helsepersonell bør bruke KI på en trygg måte

Målgruppe:

  • Alle deler av helse- og omsorgstjenesten
  • Helsemyndigheter
  • Utdanningssektor
  • Studenter

 

  • Sunniva Bjørklund
    seniorrådgiver
    Helsedirektoratet
  • Damoun Nassehi
    fastlege og forsker
    Eigersund og UiB  
  • Hilde Lovett
    spesialrådgiver
    Helsedirektorat