Han er sykepleier og nyutnevnt rådgiver av kvalitetsforbedringsarbeid på Brumunddal legesenter, og deltok på Pasientsikkerhetskonferansen for første gang i 2022.
- Det jeg tok med meg fra konferansen i fjor har vært nyttig for det kvalitetsarbeidet jeg jobber med på arbeidsplassen min. Særlig fikk jeg nytte av forbedringsverkstedet der vi blant annet satt sammen i grupper og fikk strålende veiledning. Det var en svært lærerik måte å jobbe på, utdyper han.
Leder: inspirasjon til bedre struktur og effektivitet
Deltakelsen på konferansen har vært en del av Brumunddal legesenter sin strategi for å få kunnskap og erfaring i arbeidet med kvalitetsforbedring.
- Vi ønsker å levere helsetjenester med sikker og god kvalitet i alle ledd. Ved å strukturere kvalitetsarbeidet hos oss bedre, blir også arbeidshverdagen mer effektiv og lett. Pasientsikkerhetskonferansen har et relevant og bra program som kan hjelpe oss med å få en bedre forståelse, sier fastlege og daglig leder Tommy Andreassen.
Forbedret samarbeid og kommunikasjon mellom helsesekretærer og leger
Han sendte flere av sine ansatte på konferansen i fjor. Her fikk de alle mulighet til å møte andre i samme situasjon og bygge faglig nettverk. Ikke minst fikk de inspirasjon og gode ideer som de kunne ta med seg hjem og sette i kraft.
Han trekker også frem parallell-sesjonen “Forbedringsverksted for nybegynnere” som ga gode innspill på hvordan de kan strukturere arbeidet når de skal jobbe etter forbedringsmodellen ved legekontoret.
- Ett av forbedringsområdene har vært å se om vi kan forbedre samarbeid og kommunikasjon mellom helsesekretærer og leger i oppfølging av pasienter. Ved å bruke forbedringsmodellen i dette arbeidet har vi fått innsikt og funn utover at selve kommunikasjonen har blitt forbedret, utdyper han, og legger til:
- Jeg som leder tok med meg konkrete verktøy jeg kunne bruke med en gang, og det har vært synlig i flere av våre møter på legesenteret vårt.
Begge to har meldt seg på i år igjen! Hva med deg?