Pilotkommune fra starten
Kåfjord kommune var en av de fire første pilotkommunene i utrullingen av PLL i fjor. Tromsø kommune lå litt foran i PLL-løypa, som ga dem mulighet til å lære av deres erfaringer og unngå noen av de verste "barnesykdommene".
Bred implementering nå
Selv om implementeringen hadde sine utfordringer, er Anita nå svært fornøyd. Hun merker tydelig at PLL er tatt i bruk på flere nivåer i helsetjenesten:
– I juni merket vi også at sykehusleger har tatt det i bruk. Når vi får epikriser inn, så har sykehuslegene allerede gått inn og oppdatert medisinlisten. Så det merker vi – da har vi ikke lenger behov for å gå inn og bare sjekke at det stemmer. Det er utrolig tidsbesparende, sier hun.
Tidsbesparelse og oversikt
– Bare noe så enkelt som at når du går inn i reseptmodulen hos en pasient, så har du fargekoder. Hvis den er gyldig, så er hele den merket grønn. Jeg trenger ikke å lete etter utløpsdato, det er tydelig om den er gått ut på dato, og lett å se hvor mye av resepten som er hentet ut.
All informasjonen legen trenger er umiddelbart tilgjengelig:
– Det trenger ikke lenger begynne å lete etter hvor lenge er resepten gyldig, hvor mye som er tatt ut av resepten – den informasjonen jeg tidligere lette og søkte etter, den er bare der umiddelbart. I en pasientkonsultasjon så har du all informasjonen du trenger med et blikk, sier hun.
Apotekintegrasjon fungerer godt
Samhandling med apotek fungerer for oss veldig bra, erfarer Pedersen:
– Jeg synes det fungerer veldig bra at apotek bare kan sende meldinger. Da får jeg det i varslet, og så må jeg åpne det, så går det rett inn i Sentral forskrivningsmodul (SFM) og rett inn i det medikamentet apoteket lurer på. Så jeg synes det fungerer – det er flyt. Jeg liker det virkelig.
Implementeringsutfordringer
De første tre månedene krevde mye ryddearbeid, spesielt siden Kåfjord har en aldrende befolkning med høy andel eldre og multisyke pasienter:
– Det ble naturlig, når du får en pasient inn på kontoret, da går man gjennom listen og rydder den. Så fikk vi en bunke med lister fra hjemmesykepleien med pasienter som hadde utfordringer med medisinering. Så vi måtte bare inn og rydde. Men dette er jo takstet, så det er ikke gratis arbeid. Men det må gjøres, og det er en jobb.
Savner kommunehelsetjenesten
Det eneste Anita savner nå er at kommunehelsetjenesten kommer med på PLL:
– Det eneste jeg savner nå er at kommunale tjenester kommer inn i det her. Da blir ting virkelig enda bedre, sier hun.
Klar anbefaling
Til tross for utfordringene i implementeringsfasen, er anbefalingen klar:
- For en drøm når vi er kommet over i den fasen hvor det flyter. Jeg vil ikke tilbake, virkelig. PLL er svært tidsbesparende og fungerer i praksis.
Mer om PLL på Pasientsikkerhetskonferansen 2025
På Pasientsikkerhetskonferansen kan du delta på parallellsesjonen "Kan digital samhandling øke pasientsikkerheten?" Her kan du høre innlegg fra blant andre Anita Pedersen og mer om digitale helsetjenester og pasientens legemiddelliste (PLL)
Les mer om programmet og meld deg på Pasientsikkerhetskonferansen 2025 - Itryggehender
Hva er PLL?
Pasientens legemiddelliste er en samlet og oppdatert oversikt over relevante opplysninger om pasientens legemiddelbehandling. Opplysningene i pasientens legemiddelliste er tilgjengelig på tvers av helsetjenesten gjennom virksomhetenes journalløsninger, reseptformidleren og kjernejournal. PLL er for tiden under utprøving, og nasjonal innføring er planlagt i perioden 2026–2029.
Les mer om PLL på Helsedirektoratets sider her.