Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol delte ut Forbedringsprisen til Tromsø kommune, Midtbyen hjemmetjeneste og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Troms på Pasientsikkerhetskonferansen fredag.
Forbedringsprisen deles ut årlig av Helsedirektoratet og I trygge hender 24-7 til enkeltpersoner eller team i helsevesenet som har utmerket seg innen kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og/eller arbeidsmiljø.
– Forbedringsprisen gir oss en bekreftelse på at det vi har jobbet frem er vellykket. Det motiverer oss til å jobbe videre med å fremheve behovet for å få flere farmasøyter ansatt i kommunehelsetjenesten, både lokalt og nasjonalt, Stine Haustreis, farmasøyt ved Midtbyen hjemmetjeneste.
Faller mellom to stoler
Det er et kjent utfordringsbilde at det er høy forekomst av feil i hjemmeboende brukere sine legemiddellister. Spesielt skjer dette i overgangene mellom sykehus og kommunehelsetjeneste.
– Denne pasientgruppen er ofte innom flere omsorgsnivå, og har ofte flere behandlere, som gjør at det er økt risiko for feil i legemiddellisten. Pasientene faller lett mellom flere stoler, siden de ofte er for syk til å komme seg på apoteket eller fastlegen, men for frisk til å få sykehjemsplass, sier Ellen Riksvold, kommunefarmasøyt i Tromsø kommune.
Målet med innovasjonsprosjektet var derfor å forbedre legemiddelbehandlingen til pasientene, forbedre legemiddelhåndteringen i hjemmetjenesten og synliggjøre at det var et behov for farmasøyter i klinisk arbeid i hjemmetjenesten.
Avgjørende med nærhet til tjenesten
Aktørene bak prosjektet mener det er overførbart til andre kommuner, og tar gjerne imot besøk for å vise frem hvordan de jobber. På spørsmål om hva slags råd de vil gi til andre som ønsker å oppnå de samme resultatene svarer de:
– For at man skal lykkes er det viktig å ha nærhet til tjenesten og være lett tilgjengelig for de ansatte. Ved implementering av tjenesten er det viktig med forankring i ledelsen. Det er også veldig viktig med interesse hos de ansatte og farmasøyten selv, og at enheten er interessert i forbedringsarbeid, sier Heba Jawad, farmasøyt ved Nordøya hjemmetjeneste.
Store forbedringer for pasientene
For å øke pasientsikkerheten og kvaliteten i legemiddelbehandlingen ble det ansatt tre kliniske farmasøyter i hjemmetjenesten. Denne tilgangen på farmasøyter har bidratt til kompetanseheving og høyere faglig kvalitet med målbare resultater knyttet til økte antall gjennomførte legemiddelsamstemminger, legemiddel-gjennomganger, identifiserte avvik og legemiddelrelaterte problemer.
Dokumentasjonspraksis er blitt bedre, og flere brukere har fått individuelle tiltaksplaner. Prosjektet har også testet bruk av videokommunikasjon ved dobbeltkontroll. Blant noen av de andre tiltakene og resultatene nevnes følgende:
- I løpet av seks måneder ble det gjennomført totalt 49 Legemiddelsamstemminger (LMS) og avdekket 121 uoverensstemmelser. Dette utgjør gjennomsnittlig 2,5 uoverensstemmelser per pasient. Det ble utført totalt 33 Legemiddelgjennomganger (LMG), og avdekket 67 legemiddelrelaterte problemer (LRP). Til referanse er det ca 250 brukere i Midtbyen hjemmetjeneste.
- I noen tilfeller hvor pasienter som er ansett som terminale har de ved medisinendringer kommet seg opp og blitt i betydelig bedre helse.
- Det er blitt unngått at personalet har håndtert cytostatika feil og farmasøyt har bidratt til nytt medisinrom (HMS arbeid rettet mot personalet).
- Legemiddelrelaterte problemer og feil er avdekket og tiltak er satt til verks.
- Forbedret dokumentasjon av medisinlister og gitte medisiner.
- En pasient med epilepsis, som på grunn av covid ikke hadde fått oppfølging av spesialisttjenesten, hyppigere anfall ble kartlagt, medisiner ble justert på og nye anfall ble unngått ved hjelp av farmasøyten.
- Farmasøyt har bidratt til testing av dobbeltkontroll av medisiner per videokommunikasjon.
- Antall LMG gått opp, antall LMS gått opp, antall dokumenterte tiltaksplaner er gått opp og det er blitt bedre dokumentasjon om legemidler. Caser som understøtter hvor viktig kompetansen er, pasientskader som har vært unngått og uheldig legemiddelbruk avsluttet.
Trygg legemiddelbruk var også tema på Pasientsikkerhetsdagen 17. september. Du kan lese mer om temaet her.
Om farmasøyt i hjemmetjenesten
- Farmasøyt i hjemmetjenesten er et treårig innovasjonsprosjekt som startet opp i 2020. For å øke pasientsikkerheten og kvaliteten i legemiddelbehandlingen ble det ansatt tre kliniske farmasøyter i hjemmetjenesten.
- Det har vært tett samarbeid mellom ansatte i hjemmetjenesten, brukere, fastlege og spesialisthelsetjenesten i arbeidet.
- Prosjektet er en del av den større satsningen «Fremtidens helsetjeneste i hjemmet». Gjennom dette jobbes det med å utvikle en god arbeidsmetode for farmasøyten, og knytte sammen prosjektene innenfor denne satsningen til å vise vei til en fremtidig helhetlig og bærekraftig helsetjeneste.
- Resultatene etter kun ett år er så gode at det allerede nå er ønskelig å tenke langsiktig og stabiliserende, og få satt av midler til stillingen fremover.
Om Forbedringsprisen
Prisen er blitt delt ut siden 2014. Det startet som en pris til ledere, men i 2018 ble prisen endret til å kunne omfatte team, enkeltperson eller leder.
Følgende kriterier ligger til grunn for kåringen
- Satt konkrete mål for å forbedre kvalitet, pasientsikkerhet og/eller arbeidsmiljø /pasientsikkerhetskultur og brukermedvirkning
- Har iverksatt tiltak
- Har oppnådd reelle forbedringer i form av målbare resultater
Tidligere vinnere
- 2021: FACT Gamle Oslo
- 2019: Haraldsplass Diakonale Sykehus
- 2018: Anlaug Vatne ved Stavanger universitetssjukehus
- 2017: Elin Haug Nygård ved Oppsalhjemmet, Jo Volle ved Helse Møre og Romsdal og Martin Veland ved Lovisenberg Diakonale Sykehus
- 2016: Oddny Lien ved Moen og Sætre sykehjem og Janicke Stordalen ved Sykehuset Telemark
- 2015: Mette Røsbjørgen ved St. Olavs Hospital
- 2014: Barthold Vonen ved Nordlandssykehuset